CLAASimaania 2018 – uue ajastu viljakoristus

CLAASimaania 2018 – uue ajastu viljakoristus

Käesoleval põneval koristushooajal liikus Eesti ettevõtete põldudel demotamise-katsetamise eesmärgil mitu tuntud traktorite ja koristusmasinate tootja CLAASi erilahendust.


Ideaalne heeder
Meie kõige suuremal demomasinal APS HYBRID peksusüsteemiga Lexion 770 Terra Trac on kõik viimased elektroonikauuendused ja täiesti eriline uut tüüpi heeder CONVIO FLEX 1080.

CONVIO FLEX jättis oma hästi läbimõeldud lahenduste ja suurepärase töökvaliteediga kõigile kustumatu mälestuse kui ideaalsest heedrist. FLEX-režiimil suutis see maa lähedalt ära korjata ka kõige madalama odra. Osa CONVIO tööd jälginud põllumehi nimetasid nähtutstressivabaks koristuseks. Samuti koristas CONVIO heeder väga hästi rapsi, tõmmates justkui tolmuimejaga kogu materjal kadudeta ja ühtlaselt kombaini ning parandades tänu sujuvamale etteandele ka kombaini tootlikkust.

Konkurentidest lihtsam seadistus otse kabiinist
CONVIO märkimisväärne eelis konkurentide ees on eri seadistused ja funktsioonid, mida saab vaid mõne nupuvajutusega hõlpsalt juhtida otse kabiinist:

-         etteveolintide kiirusautomaatika,

-         kogu süsteemi reevers,

-         külgmised etteveolindid,

-         töörežiimi vahetus,

-         FLEX-süsteemi eelsurvestamine jne.

Lihtsalt intelligentne masin
Peale suurepärase heedri on Lexion 770 varustatud selliste tänapäevaste elektrooniliste süsteemidega nagu näiteks CEMOS AUTO THRESHING, CEMOS AUTO CLEANING, CEMOS AUTO SEPARATION, CRUISE PILOT, CEMOS TOUCH, 4D, GRAIN QUALITY CAMERA jne. Kokku võttes tähendavad need keerulised nimetused, et tegemist on väga intelligentse masinaga, millest on võimalik suhteliselt lihtsalt kätte saada suurepärane koristustulemus. Selline elektroonikarohkuseeldab kasutajalt vaid pisut teistsugust mõtlemist, kui oli tavaks vanemate kombainide puhul. Nimelt, kui kombainer näeb, et masin ei toimeta mingil hetkel päris korrektselt, siis peab mõtlema, mis paneb automaatika sedaviisi käituma. Põhiline seadistamine seisneb siin eri sensorite tundlikkuse ja piirväärtustega mängimises. Näiteks, kui masin hakkab sõelasid liiga hilja reguleerima, põhjustades mõningast kadu või prahti punkris, siis tuleb kaoandurid muuta tundlikumaks. Kombainer peab uut kultuuri koristama asudes esimest punkrit lõigates masinat natuke jälgima ja vastavaid sensoreid korrigeerima. Kui algseaded saavad paika, mõtleb masin ise edasi ja ülejäänud koristus muutub kombainerile uskumatult lihtsaks.

Masin toimetab ja õpib ise
Demokombainidega katsetades selgus ka, et CEMOSe programmi on võrreldes eelmiste põlvkondadega tunduvalt edasi arendatud. Kui varem võtsid masinad arvesse kombaineri seadistusi, mis olid peale pandud enne automaatika sisselülitamist, siis uue põlvkonna CEMOS reguleerib tööd palju iseseisvamalt ja kombaineril ei ole mõtet jõuga vahele segada. Masin toimetab ja õpib ise, mida on näha ka selgelt positiivsetest tulemustest.

Suurem tootlikkus ja väiksem kütusekulu
Teine demokombain, APSi peksusüsteemi ja klahvpuisturitega Lexion 670 Terra Trac toimetas süsteemidega CEMOS AUTO THRESHING ja CEMOS AUTO CLEANING samuti suurepäraselt. Uus täisvarustuses Lexion 670 üllatas tõsiselt vanemate Lexion 670 mudelite kasutajaid suurema tootlikkuse ja väiksema kütusekuluga. Kuigi esmapilgul tundub, et masin ei ole n-ö raua poolest palju muutunud, siis hästi läbimõeldud elektrooniliste lisade efekt on põllul suurema tootlikkuse näol selgelt märgata. Kombaini tootlikkust suurendas kindlasti ka MAXFLOW 1050 heeder, mis toitis kombaini ühtlaselt tänu aktiivsetele etteveolintidele. Proovimise tulemusel sai selgeks, et ka Lexion 670 kombaini puhul tasub investeering CEMOS AUTOMATICu ja GPS PILOTi süsteemidesse kindlasti ära.

Lisaks märgiti demokombaini puhul ära, et kabiinis on senisest tunduvalt vaiksem. Selle põhjus peitub uuenenud ajamiga kallakus, kus kasutatakse kallakuelevaatori kettide asemel kulumiskindlamaid ja vastupidavamaid hammasrihmu, mis kaotavad ära kettide tekitatava nn kallaku kolina.

Uus Tucano – CLAASi kombainide tulevik
Kolmas, kõige väiksem demokombain oli kõige uuemate lahendustega EURO 5 mootoriga Tucano 450, mis on CLAASi tehasest väljunud viimane ahjusoe kombain. Uut Tucanot tasub kahtlemata vaatama tulla nendel, kes soovivad näha CLAASi kombainide tulevikku. Sellel masinal on peal täiesti uus juhtkonsool koos uue puutetundliku CEBISe pardaarvutiga. Lisatud on säästlikkust tagavaid funktsioone, nagu näiteks ülimadalate pööretega tühikäigu režiim. Samuti saab uuele Tucanole lisada varustust, mis oli varem saadaval ainult Lexioni mudelitel, nagu näiteks kallaku tolmuimeja ja koormuse jälgimise automaatika, mis hoiab peksutrumlit kinni kiilumast. Kütusekulu oli erakordselt madal, samas tootlikkuseks kujunes 4ha tunnis.

Kokkuvõtteks näitas Konekesko lõppeval koristushooajal uusimat kombainitehnikat rohkem kui 30 ettevõttes üle Eesti, mis on demohooaegade arvestuses kindel rekord.